Cyklodovolená v Chorvatsku
Ahoj.
Nedávno jsme si vyzkoušeli cyklodovolenou v Chorvatsku na vlastní pěst a rádi bychom se s vámi podělili o naše zkušenosti s cyklistikou v této nádherné zemi, třeba se někomu budou hodit.
Chorvatsko asi většina Čechů zná jako plážoflákačku, občas zpestřenou nějakým tím výletem lodí, do města, nebo na nejbližší pamětihodnost. Přestože ani my rozhodně nepohrdáme odpočinkem na pláži, koupáním v moři a konzumací dobrot které nabízí skvělá Chorvatská kuchyně, rozhodli jsme se pojmout naši dovolenou poněkud aktivněji a kombinovat pobyt na pláži (s vědomím že méně je někdy více) s poznávacími cyklovýlety do okolí (vedeni myšlenkou že poznání není nikdy dost…).
Jako podklad pro naše cyklotoulky byly použity výhradně materiály stažené z Internetu. Je zřejmé že Chorvaté v této oblasti udělali dost práce, protože k dispozici ke stažení jsou jak mapy a profily tras, tak např. i cykloprůvodce. Nás zajímala především oblast severozápadní Istrie, ale analogicky je možno dohledat materiály i pro další regiony. Bohužel zatím nejsou k dispozici v češtině. Něco je například na:
http://www.istria-bike.com/en/multimedia
Na ukázku přikládám cykloprůvodce pro SZ Istrii, mapy pro silničky a pro MTB ze stejné oblasti. Kdo má zájem o další informace mohu případně poradit, zaslat, atd. Značení cyklostezek je docela slušné, při troše pozornosti a nezbytné dávce fantazie se lze podle značek docela dobře orientovat. Dále jsou na významných bodech trasy umístěny přehledné tabule s mapou a vyznačenými trasami – viz např. přiložené foto. Případná chyba se dá napravit jízdou po hlavní silnici. Hrůzostrašné historky o balkánských řidičích nemůžeme potvrdit, z naší zkušenosti se nechovali o nic hůře než čeští řidiči, spíše ale o poznání lépe, dokonce často i zpomalili když objížděli kolo (což se v ČR moc nestává). Bohužel doprava na hlavních cestách je v sezóně opravdu hustá a nepříjemná. Trasy mají svá čísla a jsou tematicky rozděleny jak pro silniční tak i horská kola. Jedinou nepříjemností se kterou jsme setkali je skutečnost že trasy jsou navrženy a značeny jako jednosměrné, takže často je velmi těžké projet trasu v protisměru, protože neuvidíte na značky a zaručeně sjedete z trasy J.
Jako výchozí bod jsme si zvolili středisko Kanegra, které se nachází na Istrii na břehu Piranského zálivu, prakticky ihned za hranicí se Slovinskem. Z Nového Jičína je to cca 770 km (cca 7-8 hodin čistého času jízdy), naprostá většina po dálnici. Středisko je velmi příjemné, bungalovy pro 4-6 osob jsou odstíněny borovým hájem, moře je díky poloze u Piranského zálivu klidné a dá se tedy pěkně zaplavat. Pro všechny, které obtěžují plavky je zde také naturistická část s vyhlášeným FKK campem.
Vzhledem k poloze našeho střediska se ihned také nabídly cyklotrasy v nejbližším okolí (ocenili jsme horská kola, protože vždy alespoň část trasy byla po nezpevněných cestách). Jako odpočinková se jevila trasa směrem na jih po pobřeží kolem pláží přes nejrůznější rekreační střediska, stejně tak i „severní“ pobřežní cesta okolo Piranského zálivu do Slovinska – přes okázalý lázeňský Portorož až do krásného historického města Piran. Pro zpestření jsme také jeden den naložili kola a autem se posunuli na jih do Poreče, odkud jsme vyrazili na Vrsar, objeli fotogenický Limský záliv a dorazili do historického města Rovinj (a zpět).
Třešničkou na dortu je potom Parenzana, původně úzkokolejná železnice, která se vine od Slovinského pobřeží přes Istrijské kopce až do Poreče. Trasa je určena pro MTB (mnoho nezpevněných úseků nebo makadam), ale stoupání je pozvolné a příjemné, s množstvím vyhlídkových bodů a úžasných historických měst na trase, například Groždjan nebo Motovun.
Dovča to byla skvělá, bohužel jak už to bývá, krátká… Závěrem ještě pár rad:
· Z mnoha hledisek by bylo lépe takovou dovolenou udělat v září. Teploty pro cyklistiku jsou v září přijatelnější než v červenci a dalo by se jezdit klidně i celý den J. Moře je v září ještě teplé – dá se krásně vykoupat. Přitom ceny za ubytování spadnou pod 10 EUR na osobu, což nemá chybu.
· Necestujete okolo víkendu, lépe přijet i odjet v týdnu, ušetříte si čekání
· Pas do Chorvatska nepotřebujete, stačí občanka.
· Nezapomeňte si doma mapy a vše co si pracně připravíte, vytisknete a nastudujete, tak jako se to stalo nám (mě L). Nicméně i tak to bylo bezva, jen se muselo více improvizovat a vyjít s tím co utkvělo v paměti, ofocenými mapami z informačních tabulí a od jiných cyklistů, atd.
Jarda K. a Mirka K.
NW Istria – MBT map
NW Istria Bike guide
NW Istria – MBT map
[Gallery not found]
Přidáno: Červenec 22nd, 2015 pod Tipy na výlety.
Napište komentář
Musíte se přihlásit,aby bylo možné vkládat komentáře!